merelmeeuwes.reismee.nl

Brazilië vs. Nederland

4 juni aanstaande is er een vriendschappelijke voetbalwedstrijd tussen Nederland en Brazilië, hier in Brazilië. Helaas voor ons op een zeer onhandige plek in dit megaland, dus we zullen een tv op moeten zoeken. Bij deze alvast even een voorbeschouwing. Ik heb niet zoveel verstand van voetbal, dus ik bekijk het wel gewoon op mijn manier. Wat maakt deze landen tot de beste, mooiste en uitblinkendste? Welk land is het beste land?

Het weer:
Véééél meer zon in Brazilië natuurlijk. Zon brengt een heleboel met zich mee: zee, zonnebaden, volleybal, surfen, muziek, dans, zweet (minder aangenaam, maar valt in het niet), gezonde huidskleur, mooiere mensen, ga zo maar door. Misschien wel het belangrijkste (doel)punt. Brazilië: 1.

Muziek en dans:
Er zijn niet veel momenten op de dag dat je geen muziek hoort hier, waarschijnlijk alleen als we in de pediatriekliniek zijn. Alhoewel, ook daar in de wachtkamer galmen de Braziliaanse zangers uit verschillende broekzakken. Brazilië = muziek. Vanuit huizen, vanuit de kofferbak (het merendeel), vanuit de laptop in het appartement (het werkt verslavend, dus ook wij gaan er in mee), vanaf auto’s, vanaf fietsen, uiteraard vanuit bars, en niet te vergeten vanuit de operatiekamer en dus die wachtkamers. Het maakt dat de over het algemeen dikkere lijven hier een stuk soepeler zijn dan die van ons, en dat wij hopelijk wat van die soepelheid mee weten te brengen naar Nederland. Overduidelijk: Brazilie: 1

Mannen 1:
Een belangrijk verschil dat ik tegen kwam in mijn boek ‘Kannibalen in Rio’ is het volgende (ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen): Bij de Braziliaanse man weet je al binnen 5 seconden of hij geïnteresseerd in je is of niet. Dat weet je gewoon, dat merk je (hoe? door: psst, liefdebriefjes en gestaar). Mocht je twijfelen: gok 'ja'. Ze willen je namelijk 9 van de 10 keer. Een Nederlandse man kijkt hierbij in vergelijking de kat uit de boom en speelt ‘hard to get’, ook al lukt dat hem meestal niet. Je zou kunnen zeggen dat je bij een Braziliaanse man veel beter weet waar je aan toe bent, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon ‘irritant’ noemen. Nederland: 1 (ik weet ook niet of Bart het zou pikken als ik hier Brazilië zou laten winnen)

Mannen 2:
Aansluitend op het vorige punt is dat mannen hier ook met andere zaken veel makkelijker en directer zijn. Als ze behoefte hebben om in hun kruis te krabben, dan doen ze dat, en iedereen mag het zien. Ze zijn niet stiekem, ze winden er geen doeken omheen. Een mooi voorbeeld hiervan is een patiënt die half verdoofd en poedelnaakt op de operatietafel lag, vlak voor zijn ingreep. Met de nadruk op half verdoofd, want krabben aan zijn geslacht was nog het enige wat hij wilde en kon doen. Oké, geef mij dan toch maar die Nederlandse bescheidenheid. Nederland: 1

Arm en rijk:
Het meest opvallende verschil tussen Brazilië en Nederland (als je iets verder kijkt dan alleen het weer) is denk ik hoe arm en rijk hier naast elkaar leven. Het went, maar het blijft vreemd om te zien hoe arme, slecht verzorgde, brandmagere mannen bij stoplichten staan met een fles water en een doek om de ramen van de rijken (die natuurlijk gewoon ruitenwissers en ruitenvloeistof hebben) tegen minimale betaling te wassen. Het is ook één van de weinige dingen die in dit immense land in elke stad/staat terug te vinden zijn. Helaas zeggen de rijke mensen 9 van de 10 keer nee. Geef mij dus maar Nederland, waar de rijkeren wel belasting af moeten dragen voor de wat minder bedeelden. Nederland: 1

Dik en sexy:
Gaan hier gepaard. De Braziliaanse vrouw mag eten wat ze wil, en stil zitten zolang ze wil, volgens mij. Als ze, als er muziek op staat, maar weet hoe ze haar billen sexy moet rond bewegen, en als ze zich maar schaars genoeg kleed en zich goed verzorgd. Aangezien de mannen hier ook elke dag de nodige biertjes wegtikken, loopt ook onder hen het merendeel met een bierbuik rond. Mag allemaal, als het maar gezellig is. Waar je de Nederlandse jongens dus tegen elkaar hoort zeggen ‘Nee, zij is echt te dik’, kijkt de Braziliaanse man meer naar de moves die de vrouw te bieden heeft. Brazilië: 1

Gezondheidszorg:
Echt een beetje een zooitje hier. Het komt er op neer dat iedereen wel recht heeft op de hulp die hij/zij nodig heeft, maar dat dat in de praktijk gewoon lang niet altijd lukt. Er zijn eigenlijk drie vormen van gezondheidszorg. De eerste is de publieke zorg: Ziekenhuizen volledig betaald door de overheid, voornamelijk in gebruik door mensen zonder verzekering, de arme mensen dus. Dit is een grote groep, dus het ziekenhuis dat we gezien hebben is ook het grootst. Helaas ook het minst goed voor elkaar… Mensen die operaties nodig hebben moeten heel lang wachten, wat er dus voor kan zorgen dat het te laat is voor de patiënt. De tweede vorm van zorg is voor de mensen met een verzekering, wat gelukkig ook een grote groep is, maar kleiner dan de eerste groep. Hierdoor is de zorg al wat makkelijker bereikbaar voor de mensen. De derde vorm van zorg vind ik de stomste, dat is namelijk: Wie betaalt, ontvangt. Oftewel de particuliere gezondheidszorg. Mensen betalen (veel) geld voor operaties, en ontlopen hiermee lange wachtrijen… Ik denk dus dat we in Nederland trots kunnen zijn op ons zorgstelsel, al is het voor ons allemaal wel een stuk makkelijker geweest om op te bouwen, zonder gigantische aantallen hele arme mensen. Nederland: 1

En tot slot, eten:
Ondanks dat ik het Nederlandse brood af en toe behoorlijk mis, kunnen de Nederlanders niet op tegen de enorme hoeveelheden vers fruit en verse groenten hier. Bijkomend voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan Nederland, en dat je het ook nog eens zonder gif krijgt zonder dat je daar extra voor hoeft te betalen onder de naam ‘Biologisch’. Ander eten in restaurants en bars is ook erg goed, en ook de bonen, rijst en carne do sol smaken veel beter dan ik van te voren had verwacht. Brazilië: 1

De uitslag:
Oké, ik ben niet goed in voetbaluitslagen voorspellen, maar ik ben wel iets beter in rekenen. Ik geef dus wel gewoon toe dat ik van te voren bedacht had dat het gelijkspel moest worden. De uitslag, verrassend genoeg: 4-4! Laat de Nederlandse en Braziliaanse mannen maar uitmaken wie het beste land heeft. Misschien hoop ik gezien de leefbaarheid voor ons hier wel gewoon dat Brazilië wint.

Reacties

Reacties

Coby

Wat een mooi verhaal heb je hiervan gemaakt Merel.

Liefs, Coby

helen

je kan altijd nog schrijfster worden ahahhahaha.
Goed verhaal weer.

Floor

Hoe supertoevallig weer dat ook jullie net deze voetbalklassieker in brazilie gaan meemaken!
Blijf genieten van de cervejas, de feijao en de açaí!

Hebben jullie trouwens al minibikini's?
tschau ;*

Tante Annie

Met plezier lees ik je verhalen en je laatste is helemaal geweldig, wat leuk.Ik kreeg ook nog wat leuke foto's van je mam,die op dat paard prachtig.Nog veel succes en geniet
van de leuke dingen en ik blijf je volgen.
liefs.

rico en luuk

hallo wat een mooi verhaal xD ik ken jou niet maar dat maakt niet uit gr. rico en luuk

rico en luuk

mooi bericht (kuch kuch)

Gert

Kaas

Thom Meintsma

Bedank goeie info

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!